Otvaranje kafeterije

OTVARANJEM KAFETERIJE SPOJITE BIZNIS I ZADOVOLJSTVO
Kult ispijanja kafe je kod nas duboko ukorenjen. Uz nju počinjemo dan, radimo, sklapamo poslove ili poznanstva, pravimo predah, družimo se, opuštamo... Izgovor za dobru kaficu uvek postoji. Ovo samo znači da je prodaja kafe potencijalno veoma dobar biznis sa ogromnim tržištem.
Takvi lokali u kojima pre svega možete popiti razne vrste kafa, žargonski se nazivaju kafeterije. Postoje odavno i to u raznim oblicima i veličinama. Retko se koja zatvori, što vam govori samo po sebi o njihovoj profitabilnosti. I upravo zbog toga, otvaranje kafeterije deluje skroz primamljivo. Problem je što sasvim sigurno već postoji veliki broj objekata koji se nadmeću u tome. Zato je pravo pitanje da li vi možete ponuditi nešto bolje ili drugačije, kako bi privukli klijentelu. Ako u tome uspete - uspeh je skoro siguran. Zato je fokus ovog teksta upravo na tome.
Analizirajte konkurenciju pre otvaranja kafeterije
Pre nego što išta uradite, dobro promislite i analizirajte konkurenciju. Kakvih sve kafeterija i kafića trenutno ima, kakva je njihova ponuda, šta nedostaje u njihovoj ponudi, ima li franšiznih kafeterija u blizini, da li ima neka baš prometna lokacija koja nije pokrivena... Ovo je ključno za buduće poslovanje. Sasvim je sigurno da već postoje mnogi objekti gde gosti mogu popiti kafu. Ako im ne ponudite nešto zaista bolje i drugačije, teško da će oni promeniti svoje navike. Zato se prvo morate dobro upoznati sa ponudom konkurencije. Kada to uradite, biće vam jasno gde je prostor na tržištu koji vi možete popuniti. I to treba uvek da imate u fokusu.
Takođe, edukujte se makar u esencijalnoj formi o osnovama Barske ekonomije kojoj podleže rad svakog ugostiteljskog objekta, pa i kafeterije.
Osmislite ponudu pre otvaranja kafeterije
U poređenju sa konkurencijom, vaša kafeterija mora da ima nešto novo u ponudi, bolji kvalitet, veći izbor, prijatniji ambijent, premium usluga, ...To su stvari koje morate razraditi u glavi pre nego što išta uradite. Ceo koncept mora imati jasnu viziju i toga se morate držati od ideje do realizacije. U skladu sa tim ćete i na dalje sve raditi - izabrati lokaciju i adaptirati unutrašnjost, nabaviti potrebnu opremu, brendirati i promovisati svoj lokal, dimenzionisati i zaposliti osoblje, tražiti dobavljače baš određene vrste kafe...
Postoji dosta podtipova kafeterija. Franšizne, specijalizovane, sa nekom vrstom jela (sendviči, salate, kolači, sladoledi) ili bez, bazirane na ekološkim i zdravim principima, vege asortiman, sa online poručivanjem ili bez...
Osmislite dobro koji tip vam je najprihvatljiviji. Kasnije korekcije su uvek moguće, ali najbolje je imati jasnu viziju u startu.
Kad sve ovo pomirite u svojoj glavi, došao je trenutak da krenete u akciju. Svakako prvo morate da registrujete firmu (u formi preduzetnika ili d.o.o.) i otvorite račun, regulišete sve u vezi procedura APR-a, i prođete administrativne formalnosti. Računajte i na sanitarne i druge dozvole. Ovo su danas manje više ustaljene i ne previše zahtevne procedure. Dodatno, puno toga se radi u digitalnoj formi, odnosno ne zahteva fizički obilazak šaltera. Ipak, kao što smo već napomenuli, akcenat ovog teksta neće biti na rešavanju ovih procedura, već na razjašnjenju kafeterija kao biznis modela. Detaljno smo se ovom temom bavili ranije u tekstu Otvaranje ugostiteljskog objekta.
Prvi korak na tom putu je svakako izrada dobro osmišljenog biznis plana za vašu kafeteriju.
Napravite kvalitetan biznis plan kafeterije
Biznis plan je ključna dokumentacija za vaš projekat. On se bavi idejnim, finansijskim, organizacionim i svim drugim aspektima. Kroz njega se konkretizuju vaše zamisli i jasno sagledava njihova realnost. U njemu se definiše koncept, budući asortiman ponude, šta je sve potrebno uraditi, finansijska konstrukcija celog projekta, projekcija prihoda i rashoda, predviđena dinamika povrata uloženog kapitala, bukvalno sve što je bitno. Naš savet je da se ozbiljno pozabavite izradom biznis plana, ma koliko to bilo nepopularno na ovim prostorima. Nekad baš on pokaže da je bolje odustati od cele ideje. Bolje da se ti rizici prepoznaju pre nego što investirate značajna sredstva. Uostalom, bilo koja finansijska institucija će vam zahtevati biznis plan kao dokument na osnovu koga će oni odlučiti da li vaš projekat zaslužuje njihovu finansijsku podršku.
Deo biznis plana se odnosi i na što preciznije demografska istraživanja u smislu određivanja ciljne grupe gostiju. Kafeterije su po svojoj prirodi više usmerene ka mladima, mada i srednja generacija zna dosta vremena da odvoji za predah i druženje uz dobru kaficu.
Izbor lokacije je ključan za kafeteriju
Šanse za uspeh su vam drastično veće ako izaberete lokaciju kojoj gravitira veliki broj ljudi. Šetališta, velike i često posećene ustanove, škole, turistički lokaliteti, saobraćajna čvorišta - treba da vam budu primarni targeti. Naravno da to zna i konkurencija koja već ima otvoren objekat na takvim mestima. A svakako i vlasnici objekata, pa su cene zakupa u takvim zonama značajno veće. Mapirajte trenutnu konkurenciju i probajte da uočite neku potencijalnu mikrolokaciju koja nije pokrivena adekvatnom ponudom.
Ipak prednost kafeterija je u tome što, ako ponudite nešto novo i sasvim drugačije, gosti se neće ustezati da se prošetaju do vašeg lokala. Pa makar se on ne nalazio u glavnoj ulici. Još ako je pristupačan i parkiranje nije glavobolja...
Oplemenite kefeteriju da bude drugačija
Moderni gosti imaju sve više očekivanja za lokale gde će ostaviti svoj novac. Oni teže hedonizmu - čak i kod ispijanja kafe. To znači da ponuda, usluga, ali i ambijent - moraju biti po njihovoj meri. U skladu sa definisanom ciljnom grupom gostiju, uredite enterijer tako da se oni osećaju prijatno i dobrodošli (nije isto da li su vam stalni gosti mladi ili poslovni ljudi). Pri tom, vaš objekat mora biti drugačiji od bezbroj drugih, i kompletna atmosfera mora biti gostoljubiva. Od estetike prostora, dekora i nameštaja - pa do izbora muzike.
Kasnije u radu samog objekta povedite dosta računa o higijeni celokupnog prostora i inventara. Koliko god se to podrazumevalo, iskustvo pokazuje da je to jedan od glavnih parametara za izbor lokala.
Odabir dobavljača pravi razliku
Ovo je možda i krucijalno. Ako zaista želite da vaša kafeterija dugoročno bude uspešna, kvalitet je nešto od čega ne smete odstupati. U ovakvom biznisu, vaša ponuda i po raznovrsnosti i po kvalitetu direktno zavisi od kvaliteta robe koju nabavljate. Svaki od dobavljača ima svoju politiku poslovanja. U okviru toga, u određenim marginama postoji mogućnost pregovaranja oko uslova nabavljanja robe. Naravno da sa povećanjem obima poslovanja stiče i povoljniji tretman od strane velikih dobavljača. Neki od njih zahtevaju ekskluzivitet u svojoj niši, neki ne, neki su spremni da učestvuju i u samoj pripremi objekta za rad, neki daju benefite kroz opremu i inventar. Zaista morate oprezno i dobro ispregovarati sve detalje.
Nabavite kvalitetnu opremu
Suština kafeterije je da ponudite različite, ali svakako kvalitetne kafe. Ako ste se specijalizovali baš za to, onda vaša ponuda treba da bude kompletna i da pokrije sve varijante kafe koje se traže. Od tradicionalne, do modernih varijanti. Sa svim podvarijantama. Baš zbog toga, za pripremu će vam biti potrebna kvalitetna i ranovrsna oprema za spravljanje napitaka. Verujte da i ovde postoje rangovi kvaliteta i da od toga dobrim delom zavisi i cena uređaja. Za početak ne morate ići ka nekoj ekskluzivi (osim ako to nije koncept poslovanja). Čak razmislite i o nabavci polovne ali kvalitetne opreme, mada je ovo često nešto što se u narodu zove - mačka u džaku.
Oprema mora da bude po svim propisanim standardima i da omogući brz i lak rad osoblja. Naravno, mora da ima i propratne elemente koji omogućavaju vlasnicima da uvek mogu da isprate kvantitet i kvalitet rada personala (brojači i sl.). Savremena oprema osim što automatizuje i olakšava rad, može da postane integralni deo digitalnog okruženja koje vam je svakako neophodno za moderno poslovanje. Tu pre svega mislimo na program za kompletno funkcionisanje ugostiteljskog objekta.
Digitalno poslovanje kafeterije
Danas se podrazumeva da se rad bilo kog ugostiteljskog objekta bazira na korišćenju kvalitetnog programa za ugostiteljstvo. Bez njega je skoro postalo nezamislivo izdavati i naplaćivati fiskalne račune, voditi razne izveštaje i evidencije, raditi kalkulacije, fakture, plaćanja, računovodstvo... Na svu sreću, na tržištu postoji veliki izbor ovakvih programa. Svako može, u skladu sa svojim potrebama, izabrati program određenog kvaliteta i mogućnosti.
Vodite računa da su ovakvi softveri za laike na oko svi slični, čak su i po cenama vrlo uporedivi. Ipak, u praksi od nekih boli glava svakodnevno, a neki vam sami poslože poslovanje kako treba. Mi vam savetujemo da isprobate neke i vidite da li zadovoljava vaše potrebe. Recimo, Sky POS možete probati potpuno besplatno a sigurno je jedan od kvalitetnijih.
Morate znati da se na moderne programe za ugostiteljstvo nadovezuje svako buduće digitalno poslovanje. U praksi to znači da vam otvaraju nove biznis mogućnosti sa jedne strane (online poručivanje, dostava, lak rad sa stolovima i turama, digitalni meni i naručivanje bez konobara, ...), a sa druge automatizacijom značajno štede vaše vreme i novac (eFakture, praćenje poslovanja na mobilnom, online poručivanje, digitalni meni, automatizovano knjigovodstvo...).
Automatizacijom smanjite troškove rada kafeterije
Ovde vam posebno skrećemo pažnju na sve aktuelniji trend digitalizacije kompletnog rada konobara. Naime, sada je moguće dodatno iskoristiti bankarske POS terminale kao ordermane. To u praksi znači da vaše osoblje može preko tih uređaja da prima porudžbine gostiju. Potrebno je samo da na bankarske terminale bude instalirana Sky TOUCH aplikacija.
Time vi upotrebom samo jednog uređaja automatizujete procese poručivanja, upravljanja stolovima, kao i štampanje i naplatu računa. Nema bespotrebne šetnje osoblja do šanka ili štampača, sve se odigrava tu kraj stola za kojim sede gosti. Zaista dobar primer kako možete racionalnije i efikasnije da koristite svoje resurse.
Još ako vam kažemo da sada terminale možete nabaviti preko Sky POS-a, bez odlaska u banku. Slobodno ih kontaktirajte za više detalja.
Zaposlite malu ali odabranu ekipu
Često se dešava u praksi, da na samom startu poslovanja, najodgovorniji ne procene pravilno broj i kvalitet zaposlenih. Naš je savet da ovde uvek imate restriktivan stav. Lako ćete dodatno zaposliti. Uostalom, uvek je bolje da akcenat stavite na kvalitet rada. Ne kažemo da je spravljanje različitih vrsta kafe teška nauka, ali svakako da iskustvo pomaže i podiže kvalitet. U prevodu, obučite dobro svoj personal i trudite se da ga zadržite. Najskuplje je biti u neprestanom procesu obučavanja novih radnika.
Potrudite se da se čuje za vašu kafeteriju
Računajte na samom startu na značajan priliv gostiju na talasu radoznalosti. Ipak, on je vremenski i brojčano ograničen. Nikako nemojte na osnovu tog talasa predviđati prihode i rashode. Vrlo brzo se stanje stabilizuje i dobije neke pravilnije razmere. E te brojke direktno zavise od kvaliteta vaše ponude i usluge, cenovne politike, a dobrim delom i od marketinških akcija.
Vremena su se definitivno promenila. Pre svega, danas bez marketinga nema šanse da razvijete poslovanje. Izgradnja brenda i njegova marketinška potpora su danas obavezni. Danas je akcenat na digitalnim kanalima marketinga. Kefeterije, osim ako nisu franšiznog tipa, uglavnom računaju na lokalno stanovništvo i tako treba da bude i koncipiran marketing. Znači ne treba vam reklama na nacionalnoj televiziji, već ciljajte lokalno. Društvene mreže, lokalne medijske kuće, digitalne forme kratkog sadržaja...
Budite stalno proaktivni i organizujte razne vrste događaja, promocija, degustacija,VIP i lojaliti program, razne akcije (happy hour, dani kapućina...). Pola od ovog je nemoguće sprovesti ako ne koristite neki bolji program za ugostiteljstvo. Jednostavno nemaju svi te opcije. Zato smo vam i naglasili da izaberete neki program koji vas neće limitirati u poslovanju.
Zaključak
Otvaranje kafeterije može dugoročno rešiti vaša egzistencijalna pitanja. To je relativno razrađen biznis model koji nije previše stresan i koji se u dobroj meri bazira na vašoj umešnosti i kreativnosti. Ako prepoznajete sebe u ovim okvirima i ako vaše okruženje nije prezasićeno ponudom, vredi razmisliti o otvaranju kafeterije.