Pon - Ned: 00h - 24h

Lokalizacija:

Obavezne odluke u ugostiteljskim objektima

Obavezne odluke u ugostiteljskim objektima

Sve odluke koje ugostiteljski objekat mora da ima donešene i istaknute

 

Ovim tekstom smo objedinili na jednom mestu sve potrebne odluke koje jedan ugostiteljski objekat mora da ima, kako ne bi potpao pod sankcije nadležnih inspekcija. 

Većina ovih odluka mora biti istaknuta na vidljivom mestu (obično kod samog ulaza u objekat) i mora da zadovolji zakonski propisanu formu. 

Vodite računa da je ovo materija koja je često podložna promenama, u skladu sa izmenama i dopunama zakonskih rešenja koje se odnose na vaše poslovanje. Zato budite ažurni u praćenju svih tih novina.

Za vas smo izvukli trenutno važeće krucijalne odluke koje moraju biti istaknute na svakom ugostiteljskom objektu za ishranu, piće i napitke.

Umesto da plaćate kazne, nagradite sebe - zaslužili ste

U principu, neće vam trebati puno vremena i truda da sve ovo završite. Više se radi o ispunjavanju zakonskih normi, trivijalnih ali obaveznih. Poenta je da budete mirni pred kontrolom turističke ili bilo koje druge inspekcije. 

Zašto bi ste ugrozili sebe i svoje poslovanje? Bolje je na vreme pripremiti sva potrebna obaveštenja i dokumente.

Ili da kažemo to ovako: bolje je da sebi priuštite neko putovanje, solidan šoping ili kozmetički tretman - umesto da plaćate kazne prilikom revizija raznih inspekcija.

Šta sve obavezno mora biti istaknuto na ulaznim vratima

Zakon o ugostiteljstvu obavezuje ugostitelja da:

  • na ulazu u ugostiteljski objekat vidno istakne poslovno ime, sedište, matični broj, a na ulazu u ogranak, odnosno izdvojeno mesto, poslovno ime, sedište, matični broj i naziv ili oznaku ogranka, odnosno izdvojenog mesta (Zakon o ugostiteljstvu)

  • na ulazu u ugostiteljski objekat vidno istakne naziv ugostiteljskog objekta i vrstu ugostiteljskog objekta, prema pretežnoj vrsti usluga koje se u njemu pružaju

  • na ulazu u ugostiteljski objekat vidno istaknite propisano radno vreme i da ga se u svom poslovanju pridržava

  • na ulazu u kategorisani ugostiteljski objekat (važi samo za kategorisane objekte) vidno istakne oznaku kategorije, odnosno posebnog standarda koji se u njemu pruža, utvrđenu rešenjem ministra, odnosno nadležnog organa jedinice lokalne samouprave

Izdavanje fiskalnih računa i eventualni postupak reklamacije

Po Zakonu o fiskalizaciji, izdavanje fiskalnih računa je obavezno i nikakvo igranje sa tim vam ne savetujemo. Najgore što može da vam se desi je kompletno zaustavljanje poslovanja na neki period, uz pripadajuće dodatne kazne. Ozbiljan biznis se ne zasniva na taktici - valjda neće.
Zato u potpunosti citiramo Zakon po ovom pitanju:  

  • „obveznik fiskalizacije dužan je da u trenutku prometa na malo, uključujući i primljeni avans za budući promet na malo, izda fiskalni račun korišćenjem elektronskog fiskalnog uređaja, koji se sastoji od elemenata (procesor fiskalnih računa i elektronski sistem za izdavanje računa) čija je upotreba odobrena od strane Poreske uprave.“

Takođe jasno je definisan reklamacioni postupak u smislu kako se ostvaruje i koje sve podatke mora da sadrži.

Za ugostitelja je važno da:

  • u ugostiteljskom objektu korisniku usluge omogući podnošenje reklamacije

  • vidno istakne obaveštenje o načinu i mestu prijema reklamacija, kao i da obezbedi prisustvo lica ovlašćenog za prijem reklamacija u toku radnog vremena

  • evidencija o primljenim reklamacijama vodi se u obliku ukoričene knjige ili u elektronskom obliku i mora da sadrži:

    • naročito podatke o podnosiocu i datumu prijema reklamacije,
    • podatke o robi ili usluzi, 
    • kratkom opisu nesaobraznosti i zahtevu iz reklamacije, 
    • datumu izdavanja potvrde o prijemu reklamacije, 
    • odluci o odgovoru potrošaču i datumu dostavljanja te odluke, 
    • ugovorenom primerenom roku za rešavanje na koji se saglasio potrošač, 
    • načinu i datumu razrešavanja reklamacije, 
    • informacije o produžavanju roka za rešavanje reklamacije.


Preuzimanje:


Cenovnici i normativi

U skladu sa pozitivnim propisima, ugostitelj je dužan da:

  • istakne cene hrane, pića i napitaka u cenovnicima koji moraju biti dostupni korisnicima usluga u dovoljnom broju primeraka na svakom mestu gde se korisnici uslužuju, odnosno da cene istakne na jasan i lako uočljiv način

  • se pridržava istaknutih, odnosno na drugom mestu objavljenih cena

  • za svaku pruženu uslugu izda propisan račun

  • utvrdi i obezbedi normativ hrane, pića i napitaka koje priprema i uslužuje i na zahtev korisnika usluga omogući uvid u te normative, kao i da usluge pruža u odgovarajućoj količini prema tim obezbedi normativ hrane koju uslužuje, a koja je na drugom mestu pripremljena i na zahtev korisnika usluga omogući uvid u taj normativ, kao i da usluge pruža u odgovarajućoj količini prema tom normativu

  • da na istinit, jasan, razumljiv i neobmanjujući način obaveštava korisnike usluga o usluzi koju pruža, u pogledu vrste, načina pružanja usluge, naznačene cene i dr.

  • pružanje ugostiteljske usluge ne uslovljava pružanjem druge usluge, odnosno nekim drugim uslovom koji je korisnik usluga dužan da ispuni

Zabrana pušenja

Zakonom o zaštiti stanovništva od izloženosti duvanskom dimu i Pravilnikom propisuje se da odgovorno lice za ugostiteljski objekat čija je ukupna upotrebna površina do 80 m2 može da se opredeli da:

  • prostor u celosti odredi kao prostor u kome je pušenje zabranjeno ili

  • kao prostor u kome je pušenje dozvoljeno 

i da na ulaznim vratima istakne odgovarajući znak u skladu sa ovim zakonom.

Takođe u ugostiteljskom objektu ste dužni da u svakom prostoru, odnosno na stolu, šanku i drugoj površini na kojoj se služi hrana ili piće istakne znak zabrane pušenja ili znak da je pušenje dozvoljeno.

Odgovorno lice u ugostiteljskom objektu čija je ukupna upotrebna površina veća od 80 m2 i koji nije u sastavu drugog prostora u kome je pušenje zabranjeno (npr. objekat u sastavu tržnog centra, prostora shodno članu Zakona, ugostiteljski objekat u sastavu poslodavca) može da odredi posebnu prostoriju namenjenu isključivo za pušenje pod propisanim uslovima:

  • Iznad vrata ili uz vrata prostorije za pušenje mora da postoji oznaka: "Prostorija za pušenje"

  • broj lica koja u isto vreme mogu biti u prostoriji za pušenje, u zavisnosti od kapaciteta ventilacionog sistema za prečišćavanje vazduha

  • ispred ulaza u prostoriju za pušenje kao i u samoj prostoriji za pušenje mora se obezbediti da se u slučaju kvara ventilacionog sistema automatski pojavi oznaka: "Zabranjeno pušenje zbog kvara na ventilacionom sistemu" 


U objektu ste dužni da najmanje na jednom mestu u prostoru u kome je zabranjeno pušenje istaknete svoje ime, odnosno ime lica koje je zadužio da u ime odgovornog lica kontroliše zabranu pušenja, s podacima o mestu gde se to lice nalazi i telefonskim brojem na koji se može prijaviti pušenje u tom prostoru.

U skladu sa Pravilnikom i Zakonom, znak zabrane pušenja potrebno je istaknuti na sledećim mestima:

  • na svim ulaznim vratima svakog zatvorenog radnog i javnog prostora, kao i drugog prostora u kome je zabranjeno pušenje

  • na vidnim mestima unutar radnih i javnih prostora, odnosno unutar svakog pojedinačnog radnog i javnog prostora (kancelarija, kabinet, soba i dr.)

  • znak zabrane pušenja u funkcionalnom delu prostora ističe se na ulazu u ovaj prostor, kao i na odgovarajućem broju mesta u okviru ovog prostora, u plastičnom zaštitnom omotu na nosećoj konstrukciji znaka koja je dizajnirana prema bezbednosnim i stilskim zahtevima neposrednog okruženja

  • znak da je pušenje dozvoljeno ističe se na ulaznim vratima svakog zatvorenog radnog i javnog prostora u kome je pušenje dozvoljeno, kao i na ulaznim vratima prostorije u kojoj je pušenje dozvoljeno

 Preuzimanje:


Bezbednost i evakuacija

Na ulazu svakog ugostiteljskog objekta moraju biti jasno istaknuti podaci o saglasnostima i dozvolama shodno propisima kojima se uređuje izgradnja objekata i propisima kojima se uređuje zaštita od požara. 

  • Podaci o maksimalno dozvoljenom broju lica koja mogu bezbedno boraviti u objektu

  • Svaki ugostiteljski objekat mora na vidnom mestu u blizini glavnog izlaza kao i na svakoj etaži objekta imati istaknut Plan evakuacije i uputstvo za postupanje u slučaju nastanka požara.

Akt o proceni rizika je izvor mnogih smernica u praksi.

Video nadzor

Zakonom o privatnom obezbeđenju, propisana je obaveza da je odgovorno lice, kada u objektu postoje uređaji za snimanje slike, dužno je da na vidljivom mestu istaknu obaveštenje da je objekat ili prostor zaštićen video obezbeđenjem i arhivirane snimke čuva najmanje 30 dana i da ih, na zahtev, stavi na uvid ovlašćenom policijskom službeniku.

Higijena i pandemijske mere

Ugostiteljstvo je kao sektor bilo veoma pogođeno vanrednim merama u vreme pandemije COVID 19. Na osnovu tih iskustava, jasno je da ugostitelji moraju uvek pratiti takve situacije i aktivno primenjivati mere koje nadležni propisuju.

  • na svim potrebnim mestima jasno predočiti eventualna ograničenja i obaveze gostiju po pitanju poštovanja mera lične zaštite u vanrednim (pandemijskim) uslovima

  • istaknuti sve mere predostrožnosti koje su neophodne u datom trenutku

  • na ulazu u toalet za goste mora da bude istaknuta prepoznatljiva oznaka namene tih prostorija za žene i za muškarce

 

Zakoni i pravilnici

Na kraju, preciznije ćemo navesti skoro sve zakonske akte i Pravilnike koji bliže regulišu rad ugostiteljskih objekata. Svi oni zajedno definišu pravne okvire u kojima vi sutra morate poslovati. Tematika je kompleksna i obimna, ali za one kojima to treba, potrudili smo se da većinu tih akata navedemo ovde i da vam omogućimo brz i lak pristup. Navešćemo samo glavne: