Nauka u službi dizajniranja menija

Iskoristite dokazane naučne metode za dizajniranje Menija
Ljudi često potcenjuju važnost menija. Zaboravlja se da, na osnovu Menija, gosti stiču prve i možda najvažnije impresije o vašem objektu i ponudi. Ako Meni uradite kvalitetno i profesionalno, takvu ćete i poruku poslati vašim gostima.
Iako na prvi pogled deluje trivijalno, napraviti dobar meni znači ozbiljno sagledati (i primeniti) većinu naučnih metoda koje postoje za tu svrhu. A postoji čitav niz pravila koja morate primeniti da bi vaš Meni bio pravi reprezent i prodavac vašeg asortimana. Kako se to radi i na šta treba posebno obratiti pažnju, objasnićemo u nastavku teksta.
Da li stvarno mora da bude toliko kompleksna izrada Menija?
Ukratko - ne mora. Može to da bude i plastificirano parče papira. Samo budite svesni posledica takve odluke. Gosti koji dolaze u vaš lokal očekuju određeni nivo usluge i hedonizma. Sve što nije u skladu sa tim utiče na njihovu odluku da li će ponovo doći kod vas. Koncepcija Menija i njegovo kreiranje se ne radi svakog dana. Zato odvojite dovoljno vremena i resursa da to uradite kvalitetno. Verujte da će vam se uloženi trud višestruko isplatiti.
Dobar Meni je najbolji prodavac asortimana
Osim u slučajevima kada se krene u restoran sa određenom namerom, većina gostiju nema unapred definisano šta će da poruči. Velika je verovatnoća da će upravo na osnovu Menija doneti odluku o tome. Drugim rečima, kreiranjem Menija, vi u stvari diktirate šta će se poručivati više a šta manje.
Konkretne naučne metode i tehnike za dizajniranje Menija
Postoje iskustveno dokazani naučni principi i tehnike koje Menije pretvaraju u moćne prodavce vašeg asortimana. Takvi Meniji moraju da ispoštuju neka pravila struke iz oblasti:
- Grafičkog dizajna
- Marketinga
- Psihologije kupaca
- Gastronomije
- Nutricionizma
- IT tehnologije i logistika
- Statistike i analitike prodaje
Svaku od pomenutih kategorija ćemo konkretno pojasniti i svaka od njih na svoj način utiče na dizajniranje Menija.
Grafički dizajn je jako bitan
Nije isto da li pravite Meni za restoran brze hrane ili porodični, „Fine Dinner“ restoran. Morate prilagoditi izgled vašeg Menija u skladu sa očekivanjima ciljne grupe gostiju i konceptom objekta. Ali koji god Meni da je u pitanju, on svakako treba da bude estetski upečatljiv i uklopljen u širu priču zvanu brendiranje objekta. Cilj je da bude pregledan i lak za korišćenje gostiju, da obiluje korisnim informacijama i da ih brzo i lako dovede do odluke. Grafički oplemenjene slike i te kako umeju da pospeše prodaju asortimana. Jednostavno, kada gladan čovek vidi neku lepu sliku hrane…
Marketing strategija je temelj izrade Menija
Već smo naglasili da vi izgledom i rasporedom menija značajno možete uticati na odluke gostiju. Jednom rečju, Meni je samo još jedna marketinški moćna alatka za usmeravanje prodaje. A vi najbolje znate koji segment ponude treba marketinški da podržite. Tako ćete i koncipirati vaš Meni. Da li ćete prvo staviti zvezde ponude, ili ćete se držati tradicionalnog gastronomskog rasporeda, zavisi od marketinške taktike za koju se opredelite. Napominjemo da Meni treba da bude lak za donošenje odluka gostiju, ali i za ažuriranje u skladu sa vašim prioritetima (stanja zaliha, sezone i mnogo drugih stvari) o čemu ćemo kasnije.
Psihologija kupca je veoma važna kod dizajniranja Menija
Postoje dokazano uspešne metode za suptilno privlačenje pažnje gostiju. Naime, 95% kognitivnih procesa se u našim glavama odvija potpuno nesvesno. I to onim delom mozga kojim rukovode emocije. One izazivaju jake stimulanse i najčešće nadvladaju racionalne stavove.
Najbolji pokretač takvog procesa je kratka ali interesantna priča ili neka slika. Već vam je jasno da su to osnovni principi koje morate upotrebiti pri kreiranju vašeg Menija. Znači, lepe i realistične slike propraćene kratkom stimulativnom pričom. Makar za ponudu koju favorizujete.
Preobiman i informacijama prepun Meni može biti kontra produktivan. Može destimulisati i zbuniti gosta. Dugo će razmišljati i na kraju će im se sve izmešati. Odabir porudžbine treba da bude deo sve opšteg uživanja a ne glavobolja i da izaziva osećaj pritiska. Takve impresije kasnije odbijaju goste da ponovo dođu. Jednostavno, oni žele hedonistički pristup u svakom segmentu i takav treba da je i vaš Meni.
Što se tiče samog prikaza cena, ljudi najčešće misle da je dovoljno prikazati cene na psihološki prihvatljiviji način (999 RSD umesto 1000 RSD). Međutim, to nije sve. Mnogo je prihvatljivije cene budu bez valute i bez zareza (samo iznos u brojkama).
Slike koje se lociraju u gornji desni ugao, naš mozak percipira brže i pozitivnije. Slično važi i za celu desnu polovinu Menija. Znači, favoriti ponude treba da budu na desnoj strani Menija, i to sa slikom i gornjem desnom uglu. U donjem delu se plasiraju informacije koje su manje bitne, jer se tu pažnja najmanje zadržava.
Ako na jednoj strani nabrajate više ponuda (jela), najjeftinija ponuda ide prva. Najskuplje se stavljaju u sredinu, a onda na dole cene polako padaju.
Gastronomija ima svoja pravila
Meni možete urediti na mnogo načina, ali osnovne zakonitosti gastronomije morate ispoštovati. Bolje rečeno, ne postoji striktno definisana forma ponude u meniju. Možete u vašem meniju prvo staviti pića, pa predjela i dalje redom, možete glavna jela podeliti na roštilj, ribu i kuvana jela, možete salate staviti na kraju… Bilo koja opcija nije pogrešna.
Pogrešno bi bilo samo ako ne ispoštujete gastronomska pravila da recimo posle hladnih predjela stavite odmah salate. To nije logičan tok i to nikako nemojte raditi. Uvek se trudite da redosled u Meniju odgovara realnom scenariju u restoranu, odnosno da gost krene od početka menija i da ide ka njegovom kraju. Bez potrebe da se vraća na prethodne strane.
Više je nego preporučljivo, da za svaku stavku iz menija diskretno predložite čime bi gost mogao da upotpuni porudžbinu. Recimo, uz neku vrste ribe najbolje ide suvo belo vino, ili uz biftek ide aromatizovano crveno vino, koja salata se preporučuje uz neko jelo i slično. Ovo ne samo da olakšava i pospešuje prodaju, već ostavlja krajnje pozitivan utisak na gosta.
Nutricionizam kao nova dimenzija u Meniju
Sve češće gosti veoma vode računa o tome šta i koliko jedu. U tom smislu, nutricionistički podaci postaju polako neizostavni deo menija. Naravno da su to okvirne vrednosti, ali morate im pružiti informaciju o hranjivim vrednostima obroka. Takođe, ako su vaša ciljna grupa ekološko osvešćeni klijenti, morate im pružiti i te informacije o poreklu i načinu uzgoja namirnica. Danas ovi trendovi postaju sve dominantniji, ne samo u vege i sličnim restoranima.
Dizajnirate Meni tako da sutra možete lako napraviti korekcije
Meni je nešto što je podložno promenama. Sezonskim, tržišnim, marketinškim… Nekada i vama odgovara da forsirate neka jela usled stanja trenutnih zaliha. Naravno da ćete korekcije ponude uraditi i u vašem Meniju. Shvatajući sve veću ulogu Menija u savremenom poslovanju, mnogi ugostitelji su već prešli na digitalnu verziju Menija. Osim što nema troškova štampe i ažuriranja, svaka promena se vrši u sekundi, a ujedno omogućava i neke napredne načine poslovanja (recimo to je preduslov za samostalno poručivanje gostiju, bez angažovanja vašeg personala).
Više o tome smo pisali u tekstu - Digitalni meni.
IT rešenja u službi dizajna Menija
Današnji softveri imaju bezgranične mogućnosti vezane za grafička i dizajnerska rešenja Menija. Jednostavno u eri veštačke inteligencije, lako ćete naći estetski vama najprihvatljivije rešenje. Čak postoje i mnogi šabloni za te svrhe.
Ono što zaista može napraviti veliku razliku je digitalizacija ponude. Naime, u saradnji sa moćnim POS sistemom, kakav je recimo Sky POS, digitalna varijanta ponude će vam automatizovati i ubrzati mnoge poslovne procese - od poručivanja do naplate. Bez nepotrebne šetnje personala do kase, šanka ... Sve se završava kod stola gostiju. Ovo neverovatno štedi vaše resurse i smanjuje operativne troškove, a sama produktivnost i iskorišćenost personala se dramatično uvećava. Sky POS ima razvijene dve aplikacije (modula) koje između ostalog mogu veoma olakšati ceo proces digitalizacije ponude:
- Sky ROS – moćni modul za kompletno WEB poslovanje i online porudžbine. Ima sve funkcionalnosti koje su potrebne da se lako i brzo kreira online ponuda. Svako kreiranje, održavanje i ažuriranje digitalne ponude sa njim je veoma lako. Naravno, savršeno se uklapa u celi Sky POS sistem. Pošto se zasniva na WEB base tehnologijama, bez problema radi sa bilo kojim pretraživačem interneta.
Više o Sky ROS rešenju možete pročitati na sledećem linku - Sky ROS.
- Sky Barman - ovaj modul je nekada bio futuristički, a danas je sve traženiji. Njegovom primenom omogućavate klijentima da sami mogu na svojim uređajima pristupiti vašem digitalnom meniju i kreirati porudžbinu samostalno. Bez učešća stafa. Naravno, to se odmah vidi u sistemu i kreće se sa realizacijom. Status svoje porudžbine korisnik takođe može da prati na svom uređaju. I ovaj modul je baziran na WEB base tehnologijama, pa savršeno radi na bilo kom uređaju. Detaljnije o ovom modulu se možete informisati na linku - Sky Barman.
Ovi moduli se oslanjaju na moćni POS sistem kakav je Sky POS. Vi sami možete izabrati kojim modulom želite da dodatno unapredite svoje poslovanje. Ono što vam garantujemo (iz iskustva) je da će sve to zajedno raditi perfektno. Ili da to kažemo ovako: jednom implementirane module - još niko nije otkazao.
Uvažite trendove prodaje, ali i mišljenje gostiju
Kada prođe neko vreme, sigurno ćete analizirati svoju prodaju (šta se prodaje više, a šta manje). U te svrhe idealno će vam poslužiti modul Sky Office. On je namenjen najodgovornijima za poslovanje (menadžerima i vlasnicima objekta). Primarni zadatak mu je da omogući praćenje poslovanja u realnom vremenu. Čak i kad niste fizički u objektu. Dovoljan je mobilni telefon i Sky Office i - kao da ste na svom radnom mestu.
Naravno, ako koristite ovaj modul, praćenje prodaje je zaista lako. Velika količina različitih izveštaja i analitike biće vam dostupno na par klikova. Po različitim kriterijumima koji su selektovani. Na osnovu njih lako ćete doći do zaključka šta treba korigovati u ponudi. Podaci su jako važni, jer je nemoguće doneti kvalitetne odluke, ako nisu takvi i podaci.
Do tih podataka može da se dođe i na druge (mnogo teže) načine, ali je osnovno da morate pratiti trendove prodaje. Ako se neka ponuda pokazala neadekvatnom, izbacite je iz Menija a pružite priliku nečem novom. Povremeno osvežavanje ponude je više nego poželjno. To i gosti vole.
Kad smo već kod gostiju, njihovo mišljenje i impresije su jako važni. Ako dosta njih želi više krompira uz ribu - prihvatite tu sugestiju i prilagodite ponudu. Moguće je i suprotno, da gosti misle da su porcije preobimne, da garnirunga ima previše... Dobro osluškujte zapažanja gostiju i u skladu sa time izmenite ponudu. To će prijati i gostima, a i vama.
Takve informacije se direktno mogu odraziti na vaše odluke u smislu troškova poslovanja i investiranja. Pogotovu je oblast upravljanja zalihama usko povezana sa tražnjom, jer često ugostitelji nabavljaju robu koja ima vremenski rok trajanja.
Današnje poslovanje ugostitelja zahteva brzu i preciznu reakciju. Čak i u smislu izmena Menija. Sigurno nećete nuditi neki proizvod koga trenutno nema na tržištu (nestašica Plazme), čija sezona je prošla (sarma, salate), cene kafa su skočile drastično...
Na kraju
Probali smo da vam ukažemo na glavne naučne zakonitosti koje morate ispoštovati prilikom kreiranja Menija. Nadamo se da sada razumete koliko moćno oružje može biti Meni. Zato ne žalite truda i vremena da napravite Meni baš po vašoj meri!